Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
Faytech ingezet bij nieuwe wetgeving voor schepen

Sinds 1 december 2014 is er nieuwe wetgeving van kracht die het gebruik van AIS (Automatic Indentification System) gekoppeld aan een elektronisch kaartensysteem (ECDIS) verplicht stelt in RPR gebied of wel de grote rivieren. Een AIS en ECDIS maakt het mogelijk de posities van andere schepen die ook uitgerust zijn met AIS zichtbaar te maken op een beeldscherm met een waterkaart. De wetgeving is voor schepen langer dan 20 meter. Door deze wetgeving ontstaat er een uitdaging voor schepen zonder stuurhut. Het ECDIS vraagt om monitor bij de stuurstand. Belangrijk daarbij is dat een monitor goed leesbaar is bij zonlicht en dat de monitor bij deze schepen buiten, vaak zonder stuurhut gebruikt kan worden.
Het Historisch Bedrijfsvaartuig die zich inzet om oude bedrijfsvaartuigen te behouden heeft voor deze uitdaging een werkgroep opgericht. De werkgroep richt zich op het zoeken naar een passende oplossing. “Belangrijk is dat een monitor goed leesbaar is bij zonlicht en dat de monitor buiten gebruikt kan worden. Na marktonderzoek op prijs en kwaliteit is er in faytech met een verkoop en service afdeling in Nederland een partner gevonden. Daarnaast geeft Faytech afhankelijk van het aantal verkochte schermen, korting op de aanschafsprijs waardoor de gevraagde investering kleiner wordt. Dit draagt bij aan ons doel behoud door gebruik, aldus Rik van der Mark lid van de werkgroep.
Over Het Historisch Bedrijfsvaartuig
De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig zet zich in om oude bedrijfsvaartuigen te behouden. Met 1700 leden en 1400 schepen is het de grootste behoudsorganisatie van Varend Erfgoed in Nederland. Het gaat hierbij om schepen die meer dan 50 jaar geleden Hollands Glorie op de Nederlandse, Duitse en Belgische rivieren en kanalen hebben hoog gehouden.